A tápanyagtartalom és az összetevők
A tápanyagtartalom és az összetevők listájának kijelzése kapcsán az EU két megközelítést is elfogad. Az első módszer szerint minden adatnak a bor fizikai címkéjén kell szerepelnie, azonban az új követelmények és adatmennyiség miatt ez nehézségeket okozhat. Ezen felül a rendelet előírja, hogy minden érintett EU-s tagállam nyelvén is megjelenjenek ezek az információk, ahol a bort tervezik értékesíteni.
Az alternatív megközelítés lehetővé teszi, hogy az energiaértéket és az allergéneket a fizikai címkén, a további értékeket pedig elektronikus formában, például QR-kód vagy hivatkozás segítségével egy webes felületen jelenítsük meg. A QR-kódok vagy hivatkozások használatával minden más információt könnyedén hozzáférhetővé tehetünk, így megkönnyítve a fogyasztók számára az adatok elérését.
Az allergének és intoleranciát okozó anyagok
Az allergének és intoleranciát okozó anyagok jelölésében szintén változások történtek. Míg korábban is kötelező volt az allergének (pl. tojás, tej, kén-dioxid) jelölése, az új rendelet pontosabb előírásokat határoz meg. Mostantól minden olyan allergént kötelezően fel kell tüntetni a címkén, amelyet a borkészítés során használnak, még akkor is, ha az adott anyag a borban nem mutatható ki. Fontos tudni, hogy ez a kötelezettség nem a tényleges jelenlétet jelenti, hanem az anyag használatát.
Az allergének elhelyezését a címkén szintén pontosították, és elkülönített vastagságú vagy betűtípussal kell jelezni mindegyiküket. A címkén csak az allergéneket szerepeltetni is lehetséges, az egyéb összetevők digitális megoldások segítségével is megjeleníthetőek.
A digitális megoldások (pl. QR-kódok vagy hivatkozások) kizárólag a tájékoztatásra használhatók, és semmilyen módon nem alkalmazhatók marketingtevékenységre, adatgyűjtésre vagy más marketinginformációk közlésére. Ezt különösen fontos szem előtt tartani, ezért nem alkalmas általában a saját weboldalon történő információközlés.
Fontos megjegyezni, hogy az új címkézési szabályok nem vonatkoznak a 2023 december 8-a előtt palackozott borokra, mivel ezek még megfelelnek a korábbi előírásoknak.
Az elektronikus borcímke használata
Az e-címkék kiváló lehetőséget kínálnak a borászok számára az előírások betartására. Az elektronikus borcímke alkalmazása nemcsak az előírásoknak való megfelelést segíti elő, hanem a borok hatékony marketingjét is. Azok a borászok, akik kihasználják ezt a lehetőséget, nemcsak megfelelnek az új előírásoknak, hanem erősítik a márkaüzenetüket és növelik a boruk vonzerejét a vásárlók számára.